Wiadomości

Znajomy wysyła prośbę o finansowe wsparcie? Uważaj! To może być oszustwo!

Data publikacji 09.03.2023

Ostrzegamy przed wyłudzaniem pieniędzy przez osoby podszywające się pod znajomych w mediach społecznościowych. Kiedy ktoś pisze przez internetowy komunikator, że potrzebuje szybkiej pomocy finansowej i prosi o podanie kodu do płatności mobilnych (BLIK), należy zachować szczególną ostrożność. W ostatnich dniach dwie mieszkanki powiatu zawierciańskiego straciły w ten sposób swoje pieniądze.

Do zawierciańskich policjantów wciąż zgłaszają się osoby, które zostały oszukane metodą na BLIK lub których konta na portalach internetowych zostały wykorzystane do oszukania innych osób. Tylko w tym tygodniu dwie mieszkanki powiatu zawierciańskiego przelały swojej koleżance pieniądze. Otrzymały z jej konta na jednym z portali społecznościowych, prośbę o finansową pomoc. Nie sprawdziły jednak, czy kobieta rzeczywiście potrzebuje takiego wsparcia. Jak się okazało, ktoś włamał się na konto 48-latki i podszywając się pod nią, wyłudził od znajomych pieniądze. Kobiety straciły po tysiąc złotych.

Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.
Wiele osób, sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na realizację transakcji, użytkownicy tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.

Apelujemy także do użytkowników portali społecznościowych o odpowiednie zabezpieczanie dostępu do swoich kont. Klikanie w nieznane linki, również może przyczynić się do dostępu osób nieuprawnionych do danych, którymi posłużą się podczas logowania.

Jak uniknąć wyłudzenia? Kilka porad:

  • stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, np. wymóg potwierdzenia logowania sms-em. To znacznie utrudni przestępcy dostać się do naszego konta.

  • potwierdzaj tożsamość „znajomych", którzy za pomocą komunikatora kontaktują się z nami i proszą o pożyczkę. Zadzwoń do takiej osoby.

  • sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzisz transakcji na swoim telefonie.

  • chroń swój telefon oraz PIN do aplikacji mobilnej banku.

Powrót na górę strony