Wiadomości

Czy wiesz, jak poprawnie przekazać zgłoszenie, dzwoniąc na numer 112?

Data publikacji 29.02.2024

Numer 112 powinien być używany w sytuacjach alarmowych, wtedy, kiedy potrzebna jest pomoc służb ratunkowych. Od tego, w jaki sposób przekażemy informację o danym zdarzeniu zależy nie tylko to, czy na miejsce zostanie skierowana Policja, Straż Pożarna lub Pogotowie Ratunkowe, ale często też to, czy zostaniem w odpowiedni sposób pokierowani przez operatora. W wielu sytuacjach to osoby zgłaszające mają możliwość podjęcia pierwszych czynności ratunkowych.

Szybkość przyjęcia zgłoszenia zależy od bardzo wielu czynników, również od sposobu w jaki zgłaszamy konkretne zagrożenie, dlatego bardzo ważne jest, aby w pełni współpracować z operatorem numerów alarmowych w CPR i udzielać tylko istotnych dla niego informacji.

Miejsce zdarzenia:

  • zorientuj się gdzie jesteś i co stało się na miejscu zdarzenia,
  • ustal liczbę osób poszkodowanych oraz ich stan,
  • powiadom świadków zdarzenia, że wykonujesz połączenie na 112, aby nie dublowali Twojego zgłoszenia,
  • znajdź ciche miejsce do przeprowadzenia spokojnej rozmowy z operatorem numerów alarmowych.

Rozmowa z operatorem numerów alarmowych:

  • operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym (nigdy nie podaje swoich danych osobowych) i zapyta, w czym może pomóc,
  • bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia, środowiska lub mienia,
  • odpowiadaj na pytania operatora numerów alarmowych - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych,
  • podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia (województwo, powiat, gminę, miasto, a także nazwę ulicy, na której miało miejsce zdarzenie, numer najbliższego budynku) lub inne dane umożliwiające szybkie zlokalizowanie miejsca zdarzenia,
  • udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator numerów alarmowych,
  • podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w przypadku takiej konieczności,
  • nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia,
  • po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji,
  • w przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, wykonaj ponowne połączenie na numer alarmowy 112,
  • w zgłoszeniach o charakterze medycznym, po uzyskaniu istotnych informacji, operator przełączy Cię do dyspozytora medycznego Państwowego Ratownictwa Medycznego, który dopyta o kwestie medyczne, i który pomoże udzielić niezbędnej pomocy poszkodowanym.

Żródło: www.gov.pl

Korzystaj z numeru alarmowego 112 odpowiedzialnie!
Gdy dzwonisz w sprawach, które nie są alarmowe, w tym samym czasie ktoś inny może potrzebować pomocy.
Pamiętaj, że fałszywe powiadamianie służb ratunkowych jest wykroczeniem!

Powrót na górę strony