Czy wiesz, jak poprawnie przekazać zgłoszenie, dzwoniąc na numer 112?
Numer 112 powinien być używany w sytuacjach alarmowych, wtedy, kiedy potrzebna jest pomoc służb ratunkowych. Od tego, w jaki sposób przekażemy informację o danym zdarzeniu zależy nie tylko to, czy na miejsce zostanie skierowana Policja, Straż Pożarna lub Pogotowie Ratunkowe, ale często też to, czy zostaniem w odpowiedni sposób pokierowani przez operatora. W wielu sytuacjach to osoby zgłaszające mają możliwość podjęcia pierwszych czynności ratunkowych.
Szybkość przyjęcia zgłoszenia zależy od bardzo wielu czynników, również od sposobu w jaki zgłaszamy konkretne zagrożenie, dlatego bardzo ważne jest, aby w pełni współpracować z operatorem numerów alarmowych w CPR i udzielać tylko istotnych dla niego informacji.
Miejsce zdarzenia:
- zorientuj się gdzie jesteś i co stało się na miejscu zdarzenia,
- ustal liczbę osób poszkodowanych oraz ich stan,
- powiadom świadków zdarzenia, że wykonujesz połączenie na 112, aby nie dublowali Twojego zgłoszenia,
- znajdź ciche miejsce do przeprowadzenia spokojnej rozmowy z operatorem numerów alarmowych.
Rozmowa z operatorem numerów alarmowych:
- operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym (nigdy nie podaje swoich danych osobowych) i zapyta, w czym może pomóc,
- bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia, środowiska lub mienia,
- odpowiadaj na pytania operatora numerów alarmowych - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych,
- podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia (województwo, powiat, gminę, miasto, a także nazwę ulicy, na której miało miejsce zdarzenie, numer najbliższego budynku) lub inne dane umożliwiające szybkie zlokalizowanie miejsca zdarzenia,
- udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator numerów alarmowych,
- podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w przypadku takiej konieczności,
- nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia,
- po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji,
- w przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, wykonaj ponowne połączenie na numer alarmowy 112,
- w zgłoszeniach o charakterze medycznym, po uzyskaniu istotnych informacji, operator przełączy Cię do dyspozytora medycznego Państwowego Ratownictwa Medycznego, który dopyta o kwestie medyczne, i który pomoże udzielić niezbędnej pomocy poszkodowanym.
Żródło: www.gov.pl