Wiadomości

Bądźmy ostrożni. Oszuści nie śpią!

Data publikacji 28.05.2024

Do kilku mieszkańców powiatu zawierciańskiego zadzwonił telefon. Głos w słuchawce przedstawiał się, jako listonosz. Pytał, czy ktoś będzie w domu, bo na dany adres skierowana jest korespondencja z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jakiś czas później znów ktoś zadzwonił. Tym razem osoba twierdziła, że jest policjantem i nawiązując do telefonu od rzekomego listonosza, poinformowała o trwającej akcji rozpracowania grupy przestępczej. Zawierciańscy policjanci apelują o ostrożność! Zachowajmy czujność podczas rozmów z nieznajomymi. Ostrzeżmy seniorów.

W ostatnich dniach do zawierciańskich policjantów docierają sygnały o niepokojących telefonach. Do mieszkańców dzwonią osoby, podające się za listonosza. Pytają, czy będzie ktoś w domu, bo mają do dostarczenia korespondencję z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Do jednej z osób, po telefonie od rzekomego listonosza, zadzwoniła inna osoba, która podała się za policjanta. Głos w telefonie zapytał, czy ktoś kontaktował się w sprawie poleconego listu z ZUS-u. Po chwili podający się za mundurowego stwierdził, że policjanci rozpracowują grupę oszustów.

Na szczęście osoby, do których dzwonili przestępcy nie dały się zwieść. Intencje sprawców mogły dotyczyć wyłudzenia danych osobowych.

Zawierciańscy policjanci przypominają - metody działania oszustów są różne. Mundurowi niegdy nie informują o prowadzonych działaniach. Zachowajmy czujność w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi.

Oszustwa na "wnuczka" czy "policjanta"

Seniorzy pozostają w zainteresowaniu różnego rodzaju środowisk przestępczych próbujących wyłudzić od nich pieniądze. Trzeba być ostrożnym podczas rozmów telefoniczynch. Należy unikać udzielania informacji, w szczególności dotyczących danych personalnych, numerów dokumentów, kont bankowych i haseł do nich, numerów kart płatniczych czy kodów PIN, a także informacji dotyczących innych domowników. Nie opowiadajmy czym zajmują się współmieszkańcy i kiedy są w domu, a kiedy ich nie ma. Przestępcy często posługują się różnymi „legendami” i metodami mającymi uwiarygodnić ich, jako członków rodziny potrzebujących pomocy, czy wykorzystując zaufanie seniora do różnego rodzaju instytucji publicznych, stosują metody na tzw. „policjanta”, „pracownika ZUS”, „funkcjonariusza CBŚP/CBA” czy też „księdza”.

Oszuści korzystają z książek telefonicznych wybierają osoby o imionach częściej występujących u osób starszych. Następnie dzwonią na wybrane numery telefonów, a rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia w sprawie kogoś bliskiego albo nawet bezpośrednio z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom dalej wiarygodnie nią pokierować.

Kto może próbować Cię oszukać?

  • może to być osoba, która dzwoniąc do Ciebie i podając się za kogoś Ci bliskiego, prosi o wsparcie finansowe lub pożyczkę;
  • w związku z jakimś nagłym i nieprzewidzianym zdarzeniem;
  • może to też być osoba, która dzwoniąc do Ciebie mówi, że jest policjantem, prokuratorem czy też funkcjonariuszem CBŚP i prosi o pomoc w realizacji tajnej akcji wymierzonej w grupę oszustów;
  • może to być także osoba, która dzwoniąc lub odwiedzając Cię w domu podaje się za pracownika ZUS i proponuje ponowne przeliczenie wysokości emerytury lub inne świadczenie;
  • może to być wreszcie osoba, która odwiedzając Cię w domu przedstawia się jako pracownik opieki społecznej, gazowni, zakładu energetycznego albo innej instytucji, bądź też osoba, która chce Ci coś sprzedać lub prosi tylko o szklankę wody.

To może być próba oszustwa!

Pamiętaj!

  • każdą telefoniczną prośbę o pilne wsparcie finansowe potwierdzaj i przedyskutuj z innym członkiem swojej rodziny lub bliskimi znajomymi;

  • prawdziwi prokuratorzy, policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach i nie proszą o przekazanie pieniędzy;

  • pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie odwiedzają swoich klientów w domach, w celu informowania ich o przysługujących im świadczeniach czy usługach. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zadzwoń do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numer telefonu: 22 560 16 00;

  • gdy zaistnieje taka sytuacja powiadom Policję dzwoniąc pod numer alarmowy 112!

Powrót na górę strony