Wiadomości

Bezpieczny senior... na zakupach

Starsze osoby często korzystają z różnego rodzaju zaproszeń na bezpłatne badania, pokazy naczyń, materacy, sprzętu paramedycznego lub też na warsztaty kulinarne. Pokazy te okazują się w rzeczywistości spotkaniami sprzedażowymi tych produktów, ale w cenach wielokrotnie przekraczających ich wartość. Nieuczciwi sprzedawcy, wykorzystując niewiedzę starszych osób, nie informują o prawie konsumenta do odstąpienia od zawartej umowy i nie przekazują formularza odstąpienia od umowy. Warto poznać kilka zasad, aby nie dać się oszukać!

Sprzedawcy korzystają z różnego rodzaju technik, aby zmanipulować osoby starsze i skłonić je do zakupu oferowanych produktów. Za sprawą tych sztuczek seniorzy dają się nakłonić do zakupu niepotrzebnych produktów, z czego zdają sobie sprawę dopiero po dokonaniu transakcji.

Oto najczęściej stosowane techniki wywierania wpływu na konsumentów, które wykorzystują handlowcy.

Sztuczki akwizytorów:

  • reguła wzajemności – wręczając drobny prezent, akwizytor wywołuje u Ciebie poczucie obowiązku kupna produktu;
  • reguła niedostępności – twierdząc, że oferta jest np. ograniczona czasowo, akwizytor chce zmusić Cię do natychmiastowej decyzji;
  • reguła społecznego dowodu słuszności – powołując się na dużą grupę zadowolonych konsumentów, akwizytor wywołuje poczucie, że postępujesz prawidłowo;
  • reguła autorytetu – akwizytor przytacza opinię eksperta w danej dziedzinie, by podnieść rangę produktu;
  • reguła sympatii – akwizytor prawi komplementy, stara się zachowywać i wyglądać, jak potencjalny kupujący.

Aby sniorzy mogli świadomie dokonywać zakupowych wyborów i nie stawali się ofiarami nieuczciwych sprzedawców, muszą wiedzieć, jak bronić się przed zagrożeniami i manipulacją.

Osoby starsze powinny pamiętać przede wszystkim o poniższych zasadach:

  • podjęcie ostatecznej decyzji po sprawdzeniu towaru i porównaniu cen, np. w Internecie lub w sklepie. Należy pamiętać, że jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro;
  • ustalenie, czy rzeczywistym celem spotkania (np. wykład, prezentacja, badania) jest sprzedaż towarów lub usług. Można o to zapytać osobę telefonującą z zaproszeniem albo skontaktować się z instytucją kierującą zaproszenie pisemne;
  • uwaga na „darmowe” prezenty - darmowa wycieczka może być połączona z kilkugodzinną sprzedażą kosztownych produktów;
  • niepodejmowanie decyzji pod wpływem impulsu. Należy dać sobie więcej czasu na zastanowienie i skonsultować się z rodziną lub kimś bliskim;
  • osoby starsze nie powinny zaciągać kredytu, jeśli nie stać je na prezentowany towar. To może być początek problemów finansowych;
  • konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą;
  • jeżeli sprzedawca nie udzieli informacji o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu powyższego terminu.

Sprzedawca powinien poinformować o następujących kwestiach:

  •  Czy miejsce, w którym odbywa się pokaz to jego siedziba lub oddział - Niektórzy sprzedawcy często celowo zmieniają swoje siedziby. Chcą przez to ominąć przepisy pozwalające na odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni.

    Warto wiedzieć!
    Nie można całkowicie ufać zapewnieniom sprzedawcy – należy samodzielnie poszukać w umowie informacji o prawie odstąpienia od umowy. Jeżeli sprzedawca unika odpowiedzi na pytanie, namawia do podpisania kontraktu bez czytania – nie można ulegać presji. Obowiązuje to, co jest napisane w umowie, a nie zapewnienia sprzedawcy.
  • Jaki charakter będzie miało spotkanie - ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na którą skarżą się konsumenci. Należy uważać na pokazy: w rzeczywistości są to działania marketingowe mające na celu sprzedaż produktu. Warto zastanowić się, czy te rzeczy są rzeczywiście potrzebne, a potem sprawdzić opinie innych.
  • Sprzedawca ma obowiązek pokazać przed zawarciem umowy dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić nasze podejrzenia - niestety często po powrocie do domu okazuje się, że nie jest jesteśmy zadowoleni z zakupionego produktu i żałujemy podjętej decyzji.     

 Co zrobić w takiej sytuacji?

    Jeżeli towar kupiony został poza lokalem przedsiębiorcy, np. na pokazie, prezentacji lub w domu podczas wizyty akwizytora można zrezygnować i odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. Jeżeli w trakcie prezentacji zwarto umowę na świadczenie usług (np. opiekę medyczną) 14-dniowy termin odstąpienia liczy się od dnia zawarcia umowy. W tym przypadku liczy się data, która widnieje na umowie.

Ważne!

  • W przypadku odstąpienia od umowy konsument nie ponosi żadnych kosztów poza wysyłką towaru.
  • Zobacz wzór odstąpienia: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/formularze/
  • W przypadku, gdy towar nie spełnia oczekiwań, można złożyć reklamację. 
  • Jeżeli konsument został wprowadzony w błąd i minął czas na odstąpienie od umowy, to można np.: uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. Konsument ma na to 12 miesięcy od momentu jego wykrycia. Można też żądać przed sądem stwierdzenia nieważności umowy. O pomoc warto poprosić rzecznika konsumentów, organizację konsumencką lub prawnika.
  • Jeżeli konsument otrzymał nakaz do zapłaty z sądu, należy złożyć odpowiedź na pozew w terminie 14 dni (najczęściej jest to sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym). Aby uzyskać poradę należy skontaktować się z rzecznikiem konsumentów w miejscu zamieszkania, organizację konsumencką lub prawnika.

Pamiętaj!

Wezwanie do zapłaty z firmy windykacyjnej nie jest tym samym, co nakaz zapłaty wydany przez sąd. Firma windykacyjna nie ma prawa podejmować czynności egzekucyjnych, nie może też zastraszać konsumentów.

Jeśli zdarzy się, że ktoś z twoich znajomych otrzyma zaproszenie na pokaz, poinformuj go o zagrożeniach oraz o przysługujących prawach. Zaproszenie na pokaz może okazać się próbą wykorzystania naiwności starszej osoby. Przekazane przez Ciebie wskazówki mogą uchronić bliską ci osobę przed nieuczciwym sprzedawcą oraz pomóc w uniknięciu problemów finansowych. Twoja wiedza może okazać się bezcenna.

Gdzie szukać bezpłatnej pomocy prawnej – te instytucje udzielają pomocy w zakresie odstąpienia od umowy oraz składania reklamacji.

Gdzie szukać pomocy?

Warto zajrzeć na stronę: https://uokik.gov.pl/pomoc-dla-konsumentow

Żródło: Biuro Prewencji KGP

Powrót na górę strony