Wiadomości

Kolejne zgłoszone oszustwa - przestrzegamy przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych

Data publikacji 03.10.2024

Zawierciańscy policjanci otrzymują kolejne zgłoszenia o oszustwach, w których przestępcy wykorzystują płatność mobilną (BLIK). Działania oszustów mogą być różne. Ostrzegamy przed wyłudzaniem pieniędzy przez osoby podszywające się pod znajomych w mediach społecznościowych. Kiedy ktoś pisze przez internetowy komunikator, że potrzebuje szybkiej pomocy finansowej i prosi o podanie kodu do płatności mobilnych (BLIK), należy zachować szczególną ostrożność.

Tylko w przeciągu 2 dni, do zawierciańskich policjantów zgłosiło się 5 osób, które zostały oszukane w sieci.

44-letnia kobieta powiadomiła mundurowych, że nieznana jej osoba, dostała się do jej konta na komunikatorze, z którego do znajomych pisała wiadomości w jej imieniu, prosząc o pieniądze.

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku 18-latki. W tym przypadku jednak „nabrać” się dała jej znajoma, która straciła 500 złotych.

Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.

Wiele osób, sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na realizację transakcji, użytkownicy tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.

Takiego wyłudzenia bardzo łatwo uniknąć:

  • stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, np. wymóg potwierdzenia logowania sms-em. To znacznie utrudni przestępcy dostać się do naszego konta.

  • potwierdzaj tożsamość "znajomych", którzy za pomocą komunikatora kontaktują się z nami i proszą o pożyczkę. Zadzwoń do takiej osoby.

  • sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzisz transakcji na swoim telefonie.

  • chroń swój telefon oraz PIN do aplikacji mobilnej banku.

Powrót na górę strony