Wiadomości

Uwierzyła w to, co widziała w sieci. Straciła swoje oszczędności!

Data publikacji 20.08.2025

Na jednym z portali społecznościowych zauważyła film z Prezydentem RP. Prezydent zachęcał osoby w wieku powyżej 55 lat do inwestowania w rurociąg gazowy. To oczywiście był efekt przestępczego wykorzystania AI. Kobieta zostawiła w komentarzu swoje dane. Po chwili zadzwonił do niej mężczyzna, który poinformował ją, co należy zrobić, aby inwestycja przyniosła zyski. 57-latka wykonywała jego polecenia. Jak się okazało, została oszukana. Straciła 60 tysięcy złotych. Apelujemy! Nie wierzcie we wszystko, co widzicie w sieci. Oszuści wykorzystują wizerunki znanych osób – polityków, aktorów, autorytetów w świecie nauki i medycyny, aby nieuczciwie pozyskać cudze pieniądze!

Wczoraj mieszkanka gminy Łazy na jednym z portali społecznościowych zauważyła film reklamowy, na którym Prezydent RP zachęcał do inwestowania w rurociąg gazowy. Oferta inwestycji, która miała przynosić zyski, skierowana była do osób powyżej 55 roku życia. Zainteresowani mieli w komentarzu pod materiałem zostawić dane do kontaktu. 57-latka zamieściła więc komentarz, udostępniając swoje imię, nazwisko oraz numer telefonu.

Chwilę później kobieta odebrała połączenie przychodzące na jednym z komunikatorów. Męski głos w słuchawce oznajmił, że dzwoni w związku z inwestycją. Poinformował swoją rozmówczynię, że wstępnie trzeba wpłacić 1 tysiąc złotych oraz że konieczna będzie instalacja aplikacji anydesk i założenie na niej konta. 57-latka wykonała polecenia.

Do założenia aplikacji było potrzebne zdjęcie dowodu osobistego oraz skan twarzy. Mężczyzna upewniał rozmówczynię, że jest to niezbędne do dalszej współpracy. Następnie polecił przelać pieniądze blikiem na podany numer telefonu. Gdy kobieta stwierdziła, że jej bank nie realizuje takich płatności, poinformował, że założy 57-latce konto w aplikacji świadczącej usługi finansowe. Zasugerował też zmianę hasła w ustawieniach nowo powstałego konta.

Mieszkanka gminy Łazy miała następnie przelać pieniądze na wskazanego adresata. Jak poinformował mężczyzna, adresatem była osoba, która będzie opiekować się kontem inwestora.

57-latka została przekierowana na stronę swojego banku, gdzie zgodnie z poleceniem rozmówcy, miała się wyłącznie zalogować.

W międzyczasie kobieta otrzymała kilka telefonów z banku, gdzie pracownicy poinformowali ją, że widzą niepokojące ruchy na jej koncie i chcą się upewnić, że to rzeczywiście ona zleca te transakcje.

57-latka zorientowała się, że jest oszukiwana dopiero wtedy, gdy podczas jednej z rozmów mężczyzna polecił, aby nie odbierała innych telefonów podczas rozmowy z nim, bo wtedy wszystko zostanie zablokowane.

Kobieta natychmiast poszła do banku, gdzie opowiedziała o całej sytuacji. Jej konto bankowe zostało natychmiast zablokowane. Po chwili znów zadzwonił jej telefon, jednak 57-latka przekazała słuchawkę pracownicy banku. Gdy mężczyzna usłyszał inny głos w słuchawce, rozłączył się.

Jak się okazało, z konta kobiety zniknęło łącznie 60 tysięcy złotych, w tym wypłacono pieniądze z lokat powiązanych z kontem.

Przypominamy i apelujemy!

SCAM – to oszustwo, które ma na celu wprowadzenie w błąd i wyłudzenie korzyści finansowych lub dostępu do poufnych informacji.

Przestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję w różny sposób: generują syntetyczne głosy, wykorzystują wizerunki znanych osób, które wykorzystują nie tylko w formie grafiki, ale także i filmu, co dodatkowo „ma zapewnić” autentyczność przygotowanego materiału. W wielu sytuacjach bardzo ciężko jest rozpoznać, że dana reklama to nie efekt ludzkiej pracy.

Pamiętaj!

  • Ignoruj oferty „dużego i szybkiego zysku”.

  • Zachowaj zasadę ograniczonego zaufania.

  • Nie klikaj w podejrzane linki i załączniki.

  • Sprawdzaj dokładnie informacje o inwestycji i firmie.

  • Używaj oprogramowania antywirusowego oraz uwierzytelniania dwuskładnikowego.

  • W reklamach zwróć uwagę na twarze i dłonie – oszuści mogą je niedokładnie odtworzyć.

Nie działaj pochopnie!

Powrót na górę strony